torsdag, augusti 18, 2005

Fullmåne

Försöker boka ett möte där en lankies ingår - det gäller att hitta en tid som passar alla och en ledig lokal med högtalartelefon. Lyckas boka en tid på fredag, men det visar sig att Sri Lanka har ledigt på fredag. Anledning? Det är fullmåne då. De har ledigt varje fullmåne. De verkar också ha ledigt varje gång någon av de fyra gällande religioner har en helgdag, dvs ganska ofta. Å andra sidan så har de en annan inställning till arbetet också - den lankiesiska medarbetaren erbjuder sig att komma till kontoret på sin lediga dag för att kunna närvara på mötet. Det krockar med min världsbild så jag flyttar mötet tills idag och glömmer att tänka på tidszoner. Först när jag ringer Sri Lanka och möts av en inspelad röst som säger att kontoret är stängt inser jag att jag råkade boka in henne på ett möte mellan 18-19. Nåväl... för att inte få dåligt samvete för det tänker jag att det borde vara bättre än att gå till kontoret på ens lediga dag.

1 kommentar:

Hans Persson sa...

Jo tack, det där känner jag igen. Inte problemen med fullmåne, kanske, men tidszonerna. Jag har nöjet att försöka samarbeta med både amerikaner och japaner. Som tur är inte i samma projekt.