måndag, augusti 15, 2005

En traktor...

En av mina farhågor inför föräldrarskapet var att det skulle bli droppen som får mig att passera från "ganska asocial"-landet till "fullständigt isolerad". Kanske lite påverkad av diverse människor som målade mörka framtidsvisioner för mig, såg jag hur ingen skulle komma på besök eller bjuda oss, och även om de gjorde så skulle det omöjligtgöras utav tidsbrist, sömnbrist och en mängd olösbara logistikproblem. Det blev inte så. Att ha en baby är inte som spetälska - folk kommer fortfarande och hälsar på en. Man kan ta sig någonstans (även om man får packa med sig en hel del prylar). Vi har spenderat en helg i Karlstad och det gick bra, även om Tymon var helt slut efter resan hem (vi försökte vara smarta och utnyttja "han sover alltid i bilen"-regeln som uppgraderades snabbt till en "han sover alltid i bilen förutom då det är dags att sova"-regel). Vistelsen gjordes intressant av 18-månaders Leo som precis lärt sig vad olika kroppsdelar heter och var de sitter och skulle briljera genom att exempelvis utbrista "öga!" och markera stället på Tymon med hjälp av sin stora röda traktor. När han sen kom släpandes på en ännu tyngre leksak och en lurig min så slog vi en järring runt Tymon, men Leo var så fascinerad av sin nya kompis att han kom på att han kan fortsätta interagera med honom genom att försöka lobba in saker över oss... Det blir säkert kul när Tymon börjar leka med andra barn, men just nu när han försöker komma udnerfund med den fantasitiska upptäckten att han har händer, så är det lite omtumlande för honom. Ett besök hos våra "nästan grannar" i Malmslätt var annorlunda - trots att antalet barn i huset var betydligt större så var det ingen som visade något som helst intresse av Tymon som fick sitta i fred och gurgla (kanske till och med lite putt på att ingen lyssnar på honom). Jag tyckte han klarade detta gallant - ingen gråt eller gnäll alls!

Användabara meningar att lära Tymon då han börjar prata: Nej tack, jag vill inte ha en röd traktor i ögat just nu.
Användbara saker att lära Tymon då han börjar gå: kung-fu.

Inga kommentarer: