fredag, januari 12, 2007

Böcker

Jag hade ingen aning vad jag ville läsa så jag beställde en bunt böcker från SF-bokhandelns "prisvinnande böcker" lista med följande resultat:

Joe Haldeman: Camouflage (Nebula Award 2005)
Haldeman's "Forever peace" och "Forever war" var lysande, så jag väntade mig nåt storslaget här, men det verkar som att de delar ut priser på gamla meriter. Två främmande varelser gömmer sig bland mänskligheten - den ena är grym och inställd på överlevnad, den andra blir med tiden lite "mänsklig" och lär sig empati. Jag ska inte avslöja för mycket, så gissa ifall de möts på slutet för att göra upp. Gissa vem som vinner. Kan det bli mer klicheartat? Gäsp...

Charles Stross: Accelerando (Locus Award 2006)
Jag har blivit rekommenderad Stross och efter att ha läst ett par böcker av honom så var jag på väg att ge upp. Vilken tur att jag inte gjorde det! Den här boken är en riktig guldklimp, fylld med nyskapande ideer från början till slut. Skulle vilja säga att man vill läsa den från pärm till pärm i ett svep, men så är det faktiskt inte - ibland känner man att man måste lägga ifrån den en stund för att fundera en bit, smälta alla implikationer av de finurliga påhitt som kastas på en från nästan varje sida, le lite och börja läsa igen... Så där mycket njöt jag inte sen jag läste "Hyperion".

Neil Gaiman: Anansi Boys (Locus Award 2006, Mythopoeic Award 2006)
En mycket trevlig bok som jag hade alldelles för höga förväntningar på och kunde därför inte njuta av den till 100%. Rolig, men inte lika rolig som "Good Omens", stämningsfull, men inte lika mycket som "American Gods". Nackdelen med att göra bra ifrån sig är att det blir svårt att överträffa sig själv.

Robert Charles Wilson: Spin (Hugo Award 2006)
Intressant storyide, bra skrivet, levande personer - allt detta gör att man läser det i ett svep eftersom man både är intresserad av förklaringar till allt som händer i boken och av att veta hur det kommer att gå för alla inblandade. Rekommenderas.

Ian M. Banks: The Algebraist (nominerad till Hugo Award 2005)
Jag förstår varför den inte vann... Jag har fortfarande inte tagit mig igenom den eftersom mer intressanta böcker lyckas locka iväg mig och sen när jag kommer tillbaka till den så har jag glömt var jag var, vad det var som hände och vad det är egentligen det handlade om. Jag erkänner, boken skulle säkert kunna upplevas bättre om man läste den lite mer sammanhängande, men att den inte lyckas dra in mig tillräckligt för att avsluta den tyder på någonting.

Jag tror att jag har köpt flera prisbelönta böcker men nu kan jag inte hitta dem. Från att ha vetat exakt vilka böcker som står var i bokhyllan så har jag hamnat i ett läge där jag vet inte ens vilken bokhylla eller våning de befinner sig på. Dags att skaffa en billy eller två och göra lite ordning igen.

Efter de tunga titlarna så var jag tvungen att koppla av med:

Stephen King: Cell
Skönt att inte behöva tänka så mycket en stund, det räcker att bara vara rädd. Inget riktigt nyskapande här, King blandar och ger från samma kortlek som vanligt: vi har zombiesar (typ), blod, världens undergång, katastrof som lockar det sämsta inom människor, några hjältar som ska hindra mänskligheten från utplåning osv. Av någon anledning så blir det inte lika läskigt som tidigare dock.

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag har faktiskt inte läst någon av de där prisvinnarna än, även om några av dem står i min oläst-hylla eller i alla fall på önskelistan. Däremot håller jag på att läsa Cell (fast i svensk översättning) just nu. Jag har kommit ungefär halvvägs och kan hålla med om att den inte verkar gå riktigt på fullvarv. Den har dock hämtat sig lite nu efter en trög start, så vi får väl se vad jag tycker fram mot slutet.

Zell sa...

Jag tyckte The Algebraist var underbar. Jag tror inte Ian M. Banks skrivit något (som IMB snarare än IB) som jag inte tyckt (hemskt bra) om...

Hans Persson sa...

Jag har inte tyckt illa om någon IMB-bok, men i genomsnitt har jag nog faktiskt uppskattat IB-böckerna mer än IMB-böckerna.