Elgiganten kör just nu en reklamkampanj under slogan "Det är dumt att betala för mycket". Jag var där för att köpa en köksmaskin. 3990 kr, stod det på hyllan. Jag plockade fram telefonen och surfade fram till deras egen (Elgigantens alltså) websajt. 3390, och jag kan välja att hämta den i affären. Låt mig tänka en stund... Jag kan alltså betala 3990, eller mata in en order, vänta tills den kommer in i systemet och betala 3390. Jag haffar en säljare och frågar om han kan bespara mig nöjet att göra så och ge mig samma pris direkt. Det kunde han förståss, det skulle vara lite märkligt och de inte kunde möta sina egna priser. Plötsligt inser jag att alla skyltar på hyllorna är bara bluff. Det finns säkert folk som betalar de där 600 kr extra. Vad ska man kalla de pengarna? "Internetokunnighetsavgift"? Eller kanske helt enkelt "bondfångeri"?
"Det är dumt att betala för mycket" börjar kännas mer och mer som ett hån.
onsdag, juni 15, 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar